søndag 21. mars 2010

Post fra Impecta!!

Hurra, i går kom konvolutten fra Impecta (og første skuddet på fjellnelikkene). Så da ble det ny planting.

I to ampeller har jeg plantet Tusenfryd ("Pomponette Red Planet" Bellis perennis) og Liten Cymbal ?("Little Bells" Nolana humifusa). Tusenfryden har blomstring april til juli, mens bjellene skal begynne å blomstre i juni til august. Bjellene er ettårige, men det kan jo hende at jeg klarer å plukke noen frø fra den...... Tusenfryden har jeg lest at er steril, på pakken min står det at den er toårig - men om man deler den av og til så skal den gå an å få både vinterherdig og stor. (følg linken)

Så ble det Petunia (Hybrida miltiflora "Old Fashioned Vining") i en bøtte jeg pleier å ha stående på hjørne av balkongrekkverket. Plantet ble også himmelblå Berglin (Linum perenne) og Pyrineeisk Lilje (Lilium pyrenaicum). Den siste tar 1- 12 måneder før gror. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Noen av de høyere, stenglette stueplantene fikk selskap av frø kallt "The Blues" (Zuluaster Felicia heterophylla). Det er etårig blomster, bare for å sette litt farge en periode. smil. Har ikke prøvd det før, så det blir spennende å se hvor lenge de holder ol..... kanskje jeg på sikt finner noe permanent lavt som kan være der.

Sist men ikke minst lagde jeg en mini kjøkkenhage! Oregano, basilikum, gressløk og persille er ting jeg vet går hos oss. I tillegg kom det noe Stevia oppi boksen. Det er en slags sukkerplante brukt i Østen, som mannen min har fått frø til fra en kollega. VI blir nok aldri selvforsynt med frukt og grønt, men artig med litt iallefall.

Kanskje jeg rekker å plante balkonkassene i løpet av dagen også!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar